5 tipů pro snazší šestinedělí

Šestinedělí je období plné mnoha velkých změn, období, na které se nedá připravit a které většinu novopečených maminek trochu překvapí. Co doporučuju všem čerstvým maminkám?

  1. Mějte navařeno předem
    V prvních týdnech po porodu opravdu oceníte, když nebudete muset vařit. Současně byste ale neměla přežívat na sušenkách a chlebu s máslem, hlavně pro vaši psychickou pohodu je důležité, aby o vás bylo postaráno, a vy jste měla každý den bez práce alespoň jedno teplé jídlo.
    Pokud budete mít čas se tomu věnovat před porodem, můžete si navařit a zamrazit jednotlivé porce vašich oblíbených jídel, které pak jen vytáhnete a ohřejete. Vařit vám může také partner, pokud to umí, nebo se domluvte s maminkou, tchyní či kamarádkou, že vám občas něco uvaří.
    Obhlédněte také, které restaurace v okolí vám mohou dovézt jídlo domů. Tato varianta má pouze ten háček, že kurýr s obědem přijede zásadně v okamžiku kdy kojíte, nebo řešíte pokakaný zadeček. :)
  2. Odložte návštěvy známých
    Je jasné, že natěšený dědeček s babičkou budou chtít své vnoučátko vidět co nejdříve. Kromě nejbližších příbuzných ale můžete všechny návštěvy klidně odkázat na konec šestinedělí. Návštěvy mohou být v prvních týdnech trochu stresující, protože miminko se může chovat nepředvídaně, vy zatím nemáte zautomatizovanou péči o něj a přítomnost cizího člověka vás může znervóznět. Ba dokonce některé návštěvy předpokládají, že přijdou, posadí se na gauč a ještě je novopečená maminka bude obskakovat.
    Šestinedělí je od toho, aby si miminko zvykalo na svět, poznávalo se s maminkou a s tatínkem a nová rodina se co nejlépe sžila. Příliš mnoho lidí a ruchu může miminko rozrušit, což se často projevuje večerním neklidem a pláčem.
    Přijímejte jen návštěvy, které vám přijdou pomoci – uklidí, uvaří, pochovají miminko než se osprchujete a podobně.
  3. Relaxujte, co jen to jde
    Najít si čas sama pro sebe po porodu dítěte není vůbec snadné, proto je třeba využívat každé možné chviličky. Když miminko přes den spí, dejte si ho na hruď nebo břicho a podřimujte spolu s ním. Novorozenci se většinou dlouho kojí, takže si připravte pohodlné kojící místo, obložte se polštáři, aby vám bylo pohodlně, a při kojení si čtěte, nebo si pusťte relaxační hudbu nebo sledujte film.
    Po porodu se některé ženy cítí plné energie, je to způsobeno množstvím hormonů, které se v tomto období vyplavují, je ale dobré se šetřit a nepřepínat se. Energie vám totiž může najednou z minuty na minutu dojít a vy “padnete”.
  4. Pořiďte si gymnastický míč
    Gymnastický míč je ideální pomůckou při péči o miminko. To je totiž z bříška zvyklé na vertikální pohyb, který ho uklidňuje. Na míči můžete hopsat s miminkem v náručí nebo v šátku, někdy pohupování na míči pomáhá i při kojení – obzvlášť u dětí, které mají problémy s přisáváním.
  5. Nebuďte dokonalá
    Vykašlete se na to, že jste od porodu nevytírala, pod stolem jsou drobečky a na ubruse flek od omáčky. V tomto období je vaší prioritou vaše novorozeňátko a vy. Soustřeďte se na miminko, na kojení a na to, abyste si našla pár chvilek pro sebe. Je jasné, že pokud byly před porodem domácí práce hlavně na vás, nyní je bude muset do velké míry převzít partner, nebo někdo další. Šťastnou rodinu nedělá uklizená domácnost, ale spokojená maminka a miminko. :)

Napsat komentář